| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Borst
Indmeldt: 10. Maj 2009 Indlæg: 50 Geografisk sted: København K
|
Skrevet: Lør Mar 06, 2010 13:49 Emne: Kørelys |
|
|
Sorry guys, endnu et indlæg om kørelys. Har læst samtlige indlæg fundet igennem søgefunktionen vedr. kørelys, men har ikke kunne finde et reelt svar.
Jeg vil til at ordne kørelyset, ligesom forevist i de 2 guides her på siden.
Er det som er på nedenstående billed, alt hvad der skal bruges? Sådan som jeg kan se, burde der være en sikring til sikringsholderen, kan dog ikke finde ud af hvilken?
Er pærerne de korrekte? Hvad med en fatninger?
Jeg går ud fra arbejdsrelæ er ligmed kørelysrelæ?
Min indkøbsliste:
 _________________ Mazda MX5 NA 93' |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Star

Indmeldt: 10. Aug 2009 Indlæg: 157 Geografisk sted: Nordsjl.
|
Skrevet: Lør Mar 06, 2010 18:31 Emne: Re: Kørelys |
|
|
Det er mit indtryk at rigtig mange NA ejere kunne tænke sig at lave det kørelys, men måske ikke lige har mod på at kaste sig ud i det alene. ( mig selv inkl )
var det ikke en idé at lave et lille get-togehter - f.eks hos Viggoman i hans fremragende faciliteter , med kyndig assistance af nogen som har prøvet det/ gjort det før!
Det ville være KONGE for mig...  _________________ NA special Edition 92 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Figo

Indmeldt: 18. Jul 2009 Indlæg: 3 Geografisk sted: Klintekongens Rige
|
Skrevet: Søn Mar 07, 2010 15:38 Emne: Re: Kørelys |
|
|
| Citat: | | Det ville være KONGE for mig | ... :
Star har fat i noget her. Jeg syntes det er en god ide og der må være nogle flere som gerne vil lave kørelys på deres mx5. På denne måde køber man ikke unødvendige ting, og man undgår forhåbentligt at "brænde noget af"  |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Viggoman

Indmeldt: 05. Okt 2007 Indlæg: 820 Geografisk sted: Hareskovby
|
Skrevet: Søn Mar 07, 2010 15:41 Emne: Re: Kørelys |
|
|
God ide. Jeg ligger gerne værksted til løjerne.
Det må være muligt at præfabrikere et kørelyskit som er nemt at montere _________________ NA92 Silverstone + NA91 Mariner Blue (solgt og allerede savnet)
" Less is more!" |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Borst
|
Skrevet: Søn Mar 07, 2010 16:50 Emne: Re: Kørelys |
|
|
Fantastisk ide, jeg går udfra værkstedet ligger på Sjælland?
Kunne faktisk være vildt lækkert med en lille session.. Så skal vi bare have fundet en der har forstand på det  _________________ Mazda MX5 NA 93' |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Viggoman

|
Skrevet: Søn Mar 07, 2010 17:31 Emne: Re: Kørelys |
|
|
Ganløse. Og de små grå er gået i gang......  _________________ NA92 Silverstone + NA91 Mariner Blue (solgt og allerede savnet)
" Less is more!" |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Star

|
Skrevet: Søn Mar 07, 2010 19:20 Emne: Re: Kørelys |
|
|
| Viggoman skrev: | Ganløse. Og de små grå er gået i gang......  |
Det lyder SUPER Viggoman - jeg er allerede forhåndstilmeldt.
Jeg havde overvejet lidt at købe de der ret prisbillige klare lygter, man kan få (købe) til vores kære dytter, som erstatning for de originale - så skal man ikke til at putte den i ovnen for at skille glas fra plastic, for at få den orange refektor ud, samt gen-lime dem bagefter.
Er der nogen der har nogen erfaringer med disse? _________________ NA special Edition 92 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Star

|
Skrevet: Tirs Mar 23, 2010 15:32 Emne: Re: Kørelys |
|
|
| Viggoman skrev: | Ganløse. Og de små grå er gået i gang......  |
hvordan går med med de små grå Viggoman? - Solen er begyndt at skinne, og hver gang jeg sætter mig i bilen vakler jeg mellem at køre med lygterne nede, og så "finde mig i" alle dem der blinker af mig, eller at klappe dem op og ødelægge luftmodstandskoefficienten, samt at være knap så "smuk" på vejen
Det ville være fedt med en lille forårs session i Ganløse
Jeg talte iøvrigt med en MX5 garvet mekaniker fra Fredericia, som sagde at istedet for at adskille lygten med varmepistol, som der står i guiden, så skulle man bage hele lygten i sin ovn i 20 minutter på 75 grader, så kunne man let lirke fra hinanden bagefter. _________________ NA special Edition 92 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Viggoman

|
Skrevet: Tirs Mar 23, 2010 16:34 Emne: Re: Kørelys |
|
|
De grå er færdige, nu mangler jeg kun et par overskydende timer til at lave en lille beskrivelse.  _________________ NA92 Silverstone + NA91 Mariner Blue (solgt og allerede savnet)
" Less is more!" |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Viggoman

|
Skrevet: Tirs Mar 23, 2010 21:31 Emne: Re: Kørelys |
|
|
OK, jeg kaster mig ud i en (foreløbig) beskrivelse:
KISS kørelys! (Keep It Simple Stupid,,,,)
Succeskriterier:
- lovligt
- idiotsikkert
- synligt og sikkert
- minimalt indgreb
Loven foreskriver at kørelyset skal være mindst 2x40 cm2 og det udelukker blot at skifte positionslyspærerne til nogle kraftigere.
Altså skal vi have fat i at bygge lygterne om. Det kræver adskillelse hvor limen opvarmes med en varmepistol eller hele lygten i en 75 grader varm ovn. Det er noget djævelsk klistret stads og det skal renses helt af for at man efterfølgende kan samle den korrekt.
Pas på at ikke at knække tappene.
Afmonter det gule blinklysglas og den lille parabol.
Blinklyset skal flyttes ud hvor positionslyset sad og det kræver en speciel 20W orange pære som kan købes hos Andreas Fast. Køb et par ekstra, glasset er uhyggeligt skrøbeligt!
Hullet i lygten er for lille og skal øges med en rundfil til ca. 16 mm, kun lige akkurat nok til at pæren kan smutte igennem. Sørg for at hullet øges symmetrisk hele vejen rundt. Smutter det kan fatningen ikke klikkes i hak.
Så skal der bores et hul til de nye positionspærer. Jeg har valgt at bruge LED pærer da de holder evigt og dermed kan limes i .
Lygten samles igen med grå silicone, det er vigtigt at den bliver tæt.
Som kørelyspære bruger jeg en H8 pære med en speciel fatning, se diagram. Den passer ind i hullet hvor blinklyspæren sad og man kan bruge tætningsringen fra den gamle blinklysfatning. Fastholdelse af pæren kan ske med en O-ring eller en lille bøjle ( billede heraf kommer snarest).
OK, så til det elektriske:
For at gøre det så simpelt som muligt tændes kørelyset når nøglen drejes og der kommer strøm på det blå stik vi har sidende i motorummets venstre side ved siden af luftfilteret. Bemærk at det kun er kørelyspærerne der lyser, ikke baglygter ( det er fuldt lovligt).
Så snart vi tænder for positionslys eller nærlys kommer der 12V på den sort/røde ledning, relæet trækkker og slukker for kørelyset.
Let og elefant. NB: LED pærerne skal vendes rigtigt med anoden til plus. Det er bare at prøve sig frem.
De to fatninger skal klippes af ledningerne og positionslysfatningen loddes på ledningerne til blinklyset (du har naturligvis mærket ledningerne inden du gik i gang). Vær omhyggelig med lodningen og brug krympeflex for isolering. LED pæren påloddes et par stumper ledninger som lodddes på positionslys ledningerne.
Kørelyset forbidnes til stel med en ledning og til relæ som vist. De helt små spadestik kan bruges til stifterne i H8 pæresoklen.
Alm. positionslys på den blå, ombygget kørelys på den sølvgrå:
 _________________ NA92 Silverstone + NA91 Mariner Blue (solgt og allerede savnet)
" Less is more!" |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Star

|
Skrevet: Ons Mar 24, 2010 8:33 Emne: Re: Kørelys |
|
|
Super Viggoman! - Det lyder jo - og ser enkelt ud. Fine Billeder.
Og måden det virker på er lige efter mit hoved (så dæmper lyset i radioen heller ikke om dagen)
Jeg vil dog stadig ønske at vi kunne holde en skruedag hjemme hos dig i Ganløse, - sådan lidt ala sløjdtimerne som jeg husker dem fra 60'erne hvor vi gik op til læreren, og han viste "sav her fra A-B" - så gjorde vi alle det på vores egne projekter, kom tilbage til læreren - så viste han "sav fra C-D" og så fremdeles...
Jeg tror ikke jeg er den eneste herinde der ville føle sig tryg på den måde
Vi kunne jo som hjemmarbejde have skilt lygten ad og fjernet limresterne inden vi kom ( selv om det selvfølgelig medfører at vi skal komme kørende uden lygter/blink foran - men mon ikke det går en en enkelt gang )
Stk.listen skal man naturligvis også have med hjemmefra.
Hvad synes du/I om den idé?
- og Viggoman, hvor lang tid vurderer du hele operationen til at tage ( eksklusiv lygteadskillelse)
Hvis du er med på den, så er det jo bare at aftale en dag...
RIGTIG GODT DET HER  _________________ NA special Edition 92 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Viggoman

|
Skrevet: Ons Mar 24, 2010 10:02 Emne: Re: Kørelys |
|
|
Jeg ligger gerne væksted til og agerer støttepædagog
Hvis man kommer med lygterne adskilt tager det maks. 2 timer at fikse.
Deltagerne kan så give mig en hånd med at montere styrtbøjle, skifte kobling og svinghjul eller bøsninger i undervogn, der er nok at tage fat på  _________________ NA92 Silverstone + NA91 Mariner Blue (solgt og allerede savnet)
" Less is more!" |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Thor

Indmeldt: 04. Okt 2006 Indlæg: 42 Geografisk sted: Nord Sjælland
|
Skrevet: Ons Mar 24, 2010 10:03 Emne: Er frisk |
|
|
Jeg er så heldig at have kørelys monteret på min som et autoriseret Mazda værksted efter sigende skulle have lavet. Dette betyder desværre at de har sat nogle ufatteligt grimme blinklys i kofangeren.
jeg kommer gerne til Ganløse (bor i Veksø 5 min væk) og viser det frem, måske det kunne inspirere nogle.
I kan også bare kigge i galleriet:
http://www.five-speed.dk/Gallerisub/2007/2007Kent.htm _________________ Black NA 1.6 1993, Second Edition |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Star

|
Skrevet: Ons Mar 24, 2010 20:35 Emne: Re: Kørelys |
|
|
så kom jeg sgu til at byde på et par klarglas forlygter på Ebay - så behøver jeg ikke bage de gamle i ovnen
Samme ting må kunne gøres på dem - de kostede mig 300 kr. med pærer og ledninger for et sæt incl forsendelse fra Tyskland
[img]http://www.ad-tuning.de/bilder/bilderebay/leuchten/96er/5/960447[/img]
hm jeg ved ikke hvorfor det ikke virker med billedet men et alm link virker: http://www.ad-tuning.de/bilder/bilderebay/leuchten/96er/5/960447 _________________ NA special Edition 92 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Borst
|
Skrevet: Fre Mar 26, 2010 0:47 Emne: Re: Kørelys |
|
|
Jeg er klar på en dag i Viggomans værksted mhp. at få lavet det kørelys..
Men sådan som jeg har forstået det, kører man så med kørelys foran og intet baglys ? _________________ Mazda MX5 NA 93' |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|