| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
hasse
Indmeldt: 10. Apr 2004 Indlæg: 3167 Geografisk sted: Nsj
|
Skrevet: Fre Maj 16, 2008 19:59 Emne: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
En oplevelse idag gør, at jeg spørger om dette:
Hvilke indstillinger bruger i på hhv. støddæmpere og swaybars?
Ved daglig heftig kørsel.
Tager selvfølgelig udgangspunktet i min MX'er.
Koni Gule: Knapjusteringen samt C-ringen.
Swaybars FM:
Forreste har 2 huller.
Bagerste har 3 huller.
Jeg ser bort fra de indstillelige end-links. _________________ Hasse
1990, Crystal White. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
hasse
|
Skrevet: Man Maj 19, 2008 0:57 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Det kan undre èn, at der ikke har været noget på dette "spørgsmål".
Et punkt som f.eks. støddæmpere er da ellers et, der optager mange.
Det hænger måske sammen med, at kombineres de forskellige indstillingsmuligheder, mister man jo næsten pusten, før man er startet.
Men derfor kan der da komme nogle forslag og indlæg.
Har tidligere fortalt om mine støddæmperindstillinger:
C-ringen i nederste.
Knappen i miderste stilling.
Standardfjedre.
Og end-links samme længde som de originale.
Har kørt med den forreste swaybar i yderste hul.
Bageste swaybar har i lang tid også været i yderste. Skiftede så idag til miderste hul. Det andre ting, som de er.
Kunne fatisk ikke mærke forskel på en tur gennem min "prøvesvingsrute".
Fsv. angår end-links har jeg pt. lidt svært ved at se, hvilken effekt det skulle give: At man laver vinklen mellem baren og linket større ved at forkorte linket, I sig selv skulle det da ikke "forhindre", at vognen hælder. Medmindre de gøre så korte, at vinklen bliver 180 gr. ved svingning. Og det er vist lidt utopisk. Det kan man ikke vel?
Når det kommer til stykket, er både avancerede støddæmpere og det andet måske kun noget, som overfeinschmeckere virkelig har gavn/nytte af.
Web og Softtop:
Har I ikke eksperimenteret?? _________________ Hasse
1990, Crystal White. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Tore

Indmeldt: 07. Jun 2006 Indlæg: 309 Geografisk sted: Østjylland
|
Skrevet: Ons Jun 11, 2008 17:00 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Nå - men jeg har rodet en del med mine støddæmpere. De er fra Protech og har 13 "klik" fra blødest til hårdest. Bound og rebound justeres sammen.
Jeg kører altid med bagenden 1 klik hårdere end forenden, og min std. indstilling er 7F8R. Højden på bilen har jeg sat omkring normal, med fronten ca. 1 cm. lavere end bagenden.
Med disse indstillinger er bilen overvejende neutral, men har en lille tendens til overstyring når man nærmer sig grænsen. Phil fra P5 mener at jeg kan få bilen 100% neutral ved at øge camber på baghjulene en lille smule, det har jeg dog ikke lige fået gjort endnu.
Jeg har ingen justerbare droplinks eller swaybars. _________________ BRG NA 1,8 '95 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Kuksi

Indmeldt: 21. Feb 2007 Indlæg: 1186 Geografisk sted: Østjylland
|
Skrevet: Ons Jun 11, 2008 17:17 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Og jeg kan slet ikke bidrage, da jeg slet ikke har noget af det nævnte der kan justeres (endnu)
Men er da lidt overrasket over at der ikke kan mærkes nogen forskel, når Hasse ændre på bageste swaybar.
Men det er rigtigt at det jo meget hurtigt bliver ganske uoverskueligt, med alle de kombinations muligheder det giver i samspil. _________________ Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Tore

Indmeldt: 07. Jun 2006 Indlæg: 309 Geografisk sted: Østjylland
|
Skrevet: Ons Jun 11, 2008 17:24 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Vil dog lige indskyde at selv 1 klik til eller fra på undervognen gør en betydelig, og meget mærkbar forskel. Har ikke skruet bilen så meget op og ned som jeg har ændret hårdheden. Så om ændringer i højden har en ligeså mærkbar effekt på bilens opførsel udtaler jeg mig helst ikke om. _________________ BRG NA 1,8 '95 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
hasse
|
Skrevet: Tors Apr 23, 2009 20:22 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Med baggrund i Jepperimmens indlæg "undervognsopsætning", satte jeg bagswaybar'en i inderste hul.
Og jeg må sige, at det var noget, der kunne mærkes.
Vognen "hælder" ikke nær så meget, som i miderste hul.
Hvordan den så vil reagere ved fuld fart gennem et sving, ved jeg ikke. _________________ Hasse
1990, Crystal White. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
MrT

Indmeldt: 09. Apr 2008 Indlæg: 1125 Geografisk sted: Malta
|
Skrevet: Tors Apr 23, 2009 21:38 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Jeg må så køre bedstefarkørsel, for jeg synes ikke jeg mærker nogen særlig forskel på hvordan mine støddæmpere er justeret, hårdhedsmæssigt. Så vidt jeg husker, så står de på enten trin 3 eller 4, som skulle betyde cirka 7-15% hårdere (7% for trin 3 og 15% for trin 4), end standard dæmpere. Kører dog med samme setting for og bag. Men for mit vedkommende hænger det nok også sammen med at jeg ikke har den store forstand på HVAD der sker hvis jeg sætter begge to til at være hårdere, eller kun den bagereste, eller kun den forreste, osv. - og hvordan man skal køre, for at kunne mærke forskel på de forskellige indstillinger.
(Indrømmet, jeg har ikke bidraget spor til denne tråd, sorry ) _________________ MX-5 '93 - Miata [billeder] |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
hasse
|
Skrevet: Man Mar 08, 2010 10:41 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Kuksi:
Jeg er spændt på din nye rear swaybar.
De der stoppere har vakt min interesse.
(Må finde en måde at lave stoppere på min nuværende..tror jeg har fundet løsning. Så er der bare lige det med: Holder det?
A.
"Hvo intet vover, intet vinder".
Eller:
B.
"If it works, don't fix it". _________________ Hasse
1990, Crystal White. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
hasse
|
Skrevet: Man Mar 08, 2010 13:20 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Har lige set, at Flyin har "redesigned" deres rear bar for at undgå sidebevægelser.
Så mon ikke den også - nu - er med "stoppere".?
A tror det. _________________ Hasse
1990, Crystal White. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Kuksi

|
Skrevet: Man Mar 08, 2010 17:08 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Skal nok tage et nærbillede til dig hasse. Så kan du se hvordan det er lavet, og om det er muligt at lave noget lign. på din.
Jeg sendte min ordre på dem afsted i nat, så mon ikke jeg snart hører fra Gary at de er klar til forsendelse. _________________ Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
hasse
|
Skrevet: Man Mar 08, 2010 23:25 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Har ledt lidt efter, hvilket moment de 2 "holdere" (brackets) spændes med.
Når rear swaybar har stoppere: Praktisk taget samme moment.
Min ide går herefter ud på, at montere nogle clamps på hver side af "holderne"...de to brackets, der er fastgjort til selve broen.
Dvs. 4 clamps ialt.
Fandt i denne forbindelse dette link, som også er en ganske god beskrivelse:
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=77443
Iøvrigt ganske interessant: Efter deres beskrivelse er stopperne separate og altså ikke en del af selve baren.
Umiddelbart tror jeg, at Kuksi' bar er bedre.
Se instruktionen...pdf filen. _________________ Hasse
1990, Crystal White. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
hasse
|
Skrevet: Lør Mar 27, 2010 18:57 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Har -sæføli' -set Kuksi's billeder af hans forsinkede julegave.
Jeg har tidligere i denne tråd været inde på evt. at sætte stoppere på rear-swaybar. Når den ikke er født med dem.
Jeg havde forestillet mig nogle U-bøjler (4 ialt. Én på hver side af holderne).
Kunne ikke finde nogle, så jeg har istedet forsøgt mig med spændbånd.
Og de ser ud til at fungere. Der er ingen tværgående bevægelser af swaybaren.
Kan jeg mærke forskel? Tja. Svært at sige.
Har endnu ikke prøvet kurvekørsel på grænsen til udskridning.
Så om swaybaren evt. vil begynde at lave tværgående bevægelser i den situation, ved jeg ikke. _________________ Hasse
1990, Crystal White. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Kuksi

|
Skrevet: Lør Mar 27, 2010 23:30 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Hej Hasse
Som du kan se på billedet, så er de orginale stop en slags ekstra polybøsning som er fikseret 100% med en rustfri clamp omkring. Den bøsning som holder swaybaren fikseret til bilen monteres på ydersiden. Det vil således være 2 polybøsninger der "gnider enderne" mod hinanden.
Ud fra din beskrivelse, lyder det for mig som om der vil være risiko for at spændebåndet bare gnaver sig ind i siden af din bøsning. Eller hvad....?
Intresseret i et close-up af mit? _________________ Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
hasse
|
Skrevet: Lør Mar 27, 2010 23:59 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Kuksi:
Meget gerne et close-up.
Den med at spændbåndet ville gnave sig ind var (er) også min bekymring.
Indtil videre har det ikke været tilfældet og ejheller tendens til det:
Fatningen med skruen er jo temmelig "udstående" på spændbåndene.
Og ved at skrue/montere fatningen helt op ad de faste holdere (eller rettere polyens krave) og så tæt på broen som muligt, kan båndene som sådan ikke gnave sig ind i polyerne.
Selvfølgelig ikke nær så godt og solidt som, hvis der var kontakt hele vejen rundt om swaybaren.
Og mens jeg skriver dette, falder det mig ind:
Jeg må have "de gamle poly-/gummibøsninger ref. broen liggende et eller andet sted.
((Jeg hader at smide "gammelt skrammel væk", og det bærer mit loft også tydeligt præg af!!) _________________ Hasse
1990, Crystal White. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Kuksi

|
Skrevet: Søn Mar 28, 2010 19:23 Emne: Re: Justering af støddæmpere og swaybars |
|
|
Her er et close-up.
 _________________ Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|